Terveystuotekaupan vastaus 4.8.2023

Terveystuotekauppiaiden Liiton vastaus MTV Uutisten päätoimittajalle

hei Ilkka,

Kiitos vastauksestanne.

Katsomme, että virhe on merkittävä ja pidämme oikaisua välttämättömänä. Haastattelussa käsiteltiin hallitusohjelman kirjausta, jolla on vaikutusta jäsenyrityksiimme terveystuotealalla. Haastattelu on omiaan vaikuttamaan mielikuvaan, joka katsojille ja päättäjille lakiasiassa on välitetty. Ohjelmassahan toinen haastateltava ehdottaa näille hoidoille kieltoja ja rajoituksia ja siten vaikutukset tulisivat näkymään myös terveystuotealan yrityksien liiketoiminnassa.

Vaikka toimialamme tuotteiden maahantuonti, valmistus, markkinointi ja myynti ovat laajasti säädelty ja valvottu, niin mahdollinen täydentäviin hoitoihin liittyvä sääntely tuo välillisesti lisää hallinnollista taakkaa ja sääntelyä alamme toimijoille.

Ravintolisät ja kasvirohdosvalmisteet ovat joidenkin täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen osa-alueena. Esimerkiksi fytoterapiassa eli kasvilääkinnässä käytetään kasviperäisiä ravintolisiä ja lääkelainalaisia kasvirohdosvalmisteita. Lisäksi ravitsemushoidossa käytetään mm. vitamiini- ja muita ravintolisävalmisteita. Mahdolliset sääntelyn mukaan tuomat negatiiviset vaikutukset heijastaisivat siten myös alamme toimijoihin. Tämän vuoksi olemme seuranneet täydentäviin ja vaihtoehtoisiin hoitoihin liittyvää keskustelua ja pidämme myös yhteyttä aiheeseen liittyviin viranomaisiin ja ministeriöön.

Paheksumme sitä, että MTV käyttää näistä hoidoista "uskomushoito"-termiä, joka on omiaan antamaan myös omasta toimialastamme näissä yhteyksissä kielteistä mielikuvaa. Tähän liittyi myös oikaisupyyntö, sillä ohjelmassa kategorisesti väitettiin, että ”Uskomus- ja vaihtoehtohoidot ovat hoitomuotoja, joiden tehosta ei ole lääketieteellistä näyttöä.” Väite, kuten totesimme, on virheellinen ja journalistin ohjeiden mukaan edellyttäisi virheen oikaisemista.

Pidämme jäsenyrityksiemme näkökulmasta kestämättömänä tilannetta, jossa alaamme liittyvä lääketieteellinen näyttö mitätöidään ja alastamme annetaan mediassa harhaanjohtavaa tietoa.

terveisin

MIKA RÖNKKÖ