Synnytyksessä usein apua

2.9.2021 HS-Mielipidekirjoitus

Synnytyksessä täydentävistä hoidoista on usein apua

• Lääkäriliiton tavoitteena on rajoittaa muiden kuin terveydenhuollon ammattihenkilöiden oikeutta hoitaa vaikeita sairauksia, raskautta ja synnytystä sekä lapsia. Maailman terveysjärjestön (WHO) kanta (2019) on toinen: se pitää ”perinteisiä ja täydentäviä hoitoja” tärkeänä ja aliarvostettuna terveysresurssina.
  • Näyttöön perustuva lääketieteellinen hoito kattaa vain osan hyvästä synnytyksen hoidosta.
  • Osa sairaalan käytännöistä perustuu näytön sijaan tottumukseen
  • Toisaalta rentouttavia täydentäviä hoitoja (esimerkiksi akupunktiota, vyöhyketerapiaa tai rentoutushoitoja) tarjotaan myös synnytyssairaaloissa lääketieteellisen hoidon rinnalla.
  • Tutkimusaineistossamme aiempi terveydenhuoltoon liittyvä trauma on tavallisin syy hakeutua terveydenhuollon ja sitä täydentävien hoitojen sijaan kokonaan valvotun terveydenhuollon ulkopuolelle.
  • Siksi polarisaatio terveydenhuollon ja niin sanottujen vaihtoehtoisten näkemysten välillä on uhka potilasturvallisuudelle. Kuilua on kavennettava ja ihmisiä kuultava.
  • Terveydenhuollon tehtävä ei ole hallita vaan hoitaa ihmisiä.

Kirjoittajat:

• Kaisa Kuurne, sosiaalisen hyvinvoinnin tutkimuksen dosentti, Helsinki Group for Research on Birth and Childbearing -tutkimusryhmän johtaja, Helsingin yliopisto
  • Hanna Rouhe, synnytyspuolen osastonylilääkäri, Hus, Lohjan sairaala
  • Eeva Itkonen, tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto, kätilö ja terveydenhoitaja

Lue alkuperäinen kirjoitus Helsingin Sanomien Mielipide-osastossa 2.9.2021

Kirjoitus on kokonaisuudessaan myös alla olevassa pdf-tiedostossa:

• Kuurne, Rouhe ja Itkonen: Synnytyksessä täydentävistä hoidoista on usein apua. HS-Mielipidekirjoitus 2.9.2021.