YLE:lle 2. kirje "uskomushoito"-termin käytöstä

15.9.2021

Hyvä vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen

(Sähköpostin CC-kentässä vastaanottajina olivat myös: Toimittaja Teija Santaharju, Toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila ja Toimittaja Markus Liimatainen)

Kiitos vastauksestasi.

Varmaan tiedätkin, että Sveitsi teki 16.6.2017 päätöksen ottaa antroposofinen lääketiede, perinteinen kiinalainen lääketiede, homeopatia ja fytoterapia (kasvilääkintä) paikallisen sairausvakuutusjärjestelmän korvattavien hoitojen piiriin pysyvästi 1.8.2017 alkaen. Päätös löytyy Sveitsin liittovaltion verkkosivuilta sekä saksaksi, ranskaksi että italiaksi. Akupunktiolla oli sama status jo aiemmin. Prosessista on lyhyt kuvaus verkkosivuillamme: https://www.luontaishoitoala.fi/cam/sveitsi/

Kysyisin, oletko sitä mieltä, että Sveitsi otti terveydenhuollon piiriin neljä "uskomushoitoa" – käyttämäsi määritelmän mukaan? Jos olet sitä mieltä, että kyseiset neljä hoitomuotoa ovat "uskomushoitoja", niin mikä on sinun selityksesi sille, että Sveitsi vuosia kestäneiden näytön arvioinnin tuloksena teki tällaisen päätöksen?

Jos olet sitä mieltä, että kyseiset neljä hoitomuotoa eivät ole "uskomushoitoja", niin mitkä sitten ovat "uskomushoitoja"? Mikä on määrittelyn perusta? Se että tieteellistä näyttöä ei ole, ei päde pienimmässäkään määrin kyseisiin neljään hoitomuotoon. Tästä voi päätellä, että tieteellistä näyttöä on monista muistakin hoitomuodoista. Niinpä määritelmältäsi putoaa pohja pois. Pyydän, että määrittelet "uskomushoito" termin uudelleen tai että YLE lakkaa käyttämästä epämääräistä lääkäriliiton keksimää "uskomushoito"-termiä.

Ennen käytettiin romaneista ja mustista toisia sanoja, joita romanit ja mustat pitivät halventavina ja loukkaavina. Entisiä termejä käyttävät ajoivat USA:ssa valkoisen enemmistön ja Suomessa valkoisen valtaväestön asiaa ja etuja. Käyttäessään "uskomushoito"-termiä YLE on tässä samassa asemassa ajamassa yhden ammattiliiton etua ja halventamassa 7000 – 8000 luontaishoitajan vähemmistöä ja heidän hoitojaan vuosittain käyttävää miljoonaa suomalaista.

YLE:n käyttäessä "uskomushoito"-termiä kyse ei ole journalistisesta valinnasta vaan valinnasta halventaa yhtä osaa hoitoalan henkilöstöä ja suosia toista osaa hoitoalan henkilöstöä eli toimia kuten valkoisen enemmistön äänitorvet toimivat aikoinaan USA:ssa ja Suomessa. Onko tämä mielestäsi YLE:n aloittaman Hyvin sanottu -hankkeen mukaista?

Lopuksi haluan todeta, että sosiaali- ja terveysministeriö on ilmoittanut luopuneensa epäasiallisen ”uskomushoito”-termin käytöstä. Sosiaali- ja terveysministeriöltä (lääkintöneuvos Kaisa Halinen) saatujen tietojen mukaan hallitusohjelmaan tehdyt kirjaukset (vaihtoehto- ja uskomushoito -termin osalta) on tehty hallitusohjelmaneuvottelijoiden toimesta. ”Virkavalmistelussa sosiaali- ja terveysministeriö pyrkii määrittelemään käytetyt termit siten, että ne asiallisesti ilmentävät kyseessä olevaa teemaa. Sosiaali- ja terveysministeriö on käyttänyt tästä teemasta termejä CAM-hoidot ja/tai vaihtoehtohoidot.”

Luontaishoitoalan toimijat edellyttävät, että Yle noudattaa asiallista terminologiaa Hyvin sanottu -hankkeen periaatteiden mukaisesti.

Luontaishoitoalan Foorumi ry haluaa toivottaa 95-vuotiaalle YLE:lle onnea sekä menestystä riippumattomana ja tasapuolisena tiedotusvälineenä.

Yhteistyöterveisin

Luontaishoitoalan Foorumi ry:n
sähköpostiosoite: info(at)luontaishoitoala.fi

PS. Etiikkapäällikkö Timo Huovisen pohdintaa ei voinut lukea, koska se vaatii pääsyoikeudet.