9.8.2021

Uskomushoito-termi loukkaa meitä

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki väittää (9.8.) Helsingin Sanomissa, että uskomushoito-termin käyttö ei ole halventavaa, koska lääkärit käyttävät sitä. Lääkäriliiton tuoreessa kyselyssä (Lääkäriliitto 12.5.2021) täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitoja kutsutaan uskomushoidoiksi.

Luontaishoitoalan Foorumi ry on julkisesti vaatinut, että yhteiskuntavaikuttamista harjoittavien tahojen, poliitikkojen ja viranomaisten on käytettävä asiallista termiä näistä hoidoista ja ammatinharjoittajista.

Yksi ammattiliitto, lääkäreiden etujärjestö, ei voi määritellä, miten nimityksen ”uskomushoito” kohteena olevat koulutetut hoitajat ja hoitoja käyttävät miljoona suomalaista termin kokevat. Termi on latautunut ja se luo vastakkainasettelua täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitoja käyttävien kansalaisten ja lääkäreiden välille. Sen käyttö on myös asiatonta, koska useiden hoitomuotojen hyödyistä on tutkimusnäyttöä. Akupunktio mainitaan mm. Käypä hoito -suosituksissa.

Seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvista, Suomen romaneista ja Yhdysvaltain mustista on käytetty vastoin heidän tahtoaan halventavia nimityksiä, joista on onneksi luovuttu. Luontaishoitajien etujärjestö vaatii, että lääkäreiden etujärjestö ei loukkaa jäsenistöämme ja heidän asiakkaitaan epäasiallisilla sanavalinnoilla.

Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen toteaa artikkelissaan Täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen arvostelu ja elinkeinovapaus 20.7.2021 Edilex-lakitietopalvelussa: ”Edunvalvontaa ja vaikuttamista tulee tehdä asiallisilla termivalinnoilla. Omaa asiaa voi ajaa ilman että aiheuttaa haittaa toisille.”

Puheenjohtaja Ilkka Westman

------------

Yllä oleva teksti on sellaisenaan alla olevassa pdf-tiedostossa. Teksti lähetettiin HS:n Mielipidesivulle 9.8.2021. HS ei julkaissut kirjoitusta.

Tekstissä mainittu "asiallisen termin" -vaatimus ja Edilex-lakitietopalvelu kuten muukin "uskomushoito"-termiin liittyvä materiaali löytyvät "Uskomushoito"-termi -verkkosivulta

• Luontaishoitoalan Foorumin vastaus Lääkäriliiton toiminnanjohtajalle, Kati Myllymäelle. Lähetetty HS:n Mielipidesivulle 9.8.2021. HS ei julkaissut kirjoitusta.