Syöpäyhdistys

1.6.2022

Täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen käyttö syöpäsairauksien hoidon tukena

Alla oleva viesti lähetettiin Syöpäyhdistykselle liitteen kanssa. Liite on tämän sivun lopussa ja alasivulla.

Vastaanottajina olivat:  Viestintäjohtaja  Jaana Ruuth,  Ylilääkäri Eeva Ollila ja Terveysosaston johtaja, Marika Skyttä sekä yhdistyksen tiedotus.

Hei!

Aika ajoin nousee keskustelua täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen käytöstä syöpäsairauksien hoidon tukena.

Syöpä on vakava sairaus, jota tulee hoitaa näyttöön perustuvien hoitokäytäntöjen mukaisesti. Törmäämme silti joskus väitteisiin, että joku on hoitanut syöpäsairauttaan vaihtoehtohoidoin. Täydentävien hoitojen ammattilaisten kokemuksen mukaan tämä on erittäin harvinaista, ja koulutetut hoitajat ohjaavat aina asiakkaansa terveydenhuollon ammattilaisten luokse, jos nousee pienikin epäilys syöpäsairaudesta tai muusta vakavasta sairaudesta asiakaskäynnin yhteydessä. Myös tutkimustietojen mukaan syöpäsairauksien hoito vain vaihtoehtohoitojen avulla on erittäin harvinaista.

On kuitenkin hyvin yleistä, että syöpäpotilas jossain hoitonsa vaiheessa pyrkii löytämään lääketieteen hoitojen rinnalle hoitomuotoja, jotka tukevat jaksamista ja yleistä hyvinvointia sekä auttavat kivunhallinnassa. Tällaisista tilanteista meillekin tulee tietoa ja sama asia näkyy myös tutkimusten kautta.

Toivommekin, että teeman noustessa esille järjestössänne olette tarvittaessa yhteydessä Luontaishoitoalan Foorumi ry:hyn. Kerromme mielellämme aiheeseen liittyvistä havainnoista käytännön tasolla ja aihetta käsittelevistä tutkimuksista.

Edustamme yli 1.000 täydentävien hoitojen ammattilaista ja olemme aktiivisesti yhteydessä näitä hoitoja tutkivien tahojen ja henkilöiden kanssa.

Liitetiedostossa on lyhyt kannanottomme aiheesta.

Luontaishoitoalan Foorumi ry:n
Sähköpostiosoite: info(at)luontaishoitoala.fi

Liitetiedosto on alasivulla ja pdf-tiedostona tässä alla: