Täydentävät hoidot hankala julkisen keskustelun aihe – Täydentävien hoitojen integraatio

28.6.2023 Tiedote

SuomiAreenan kohua herättänyt homeopatia-keskustelu sujui rauhallisesti – täydentävät hoidot hankala julkisen keskustelun aihe

SuomiAreenalla järjestettiin 27.06.2023 keskustelutilaisuus, joka käsitteli täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitoja, erityisesti homeopatiaa. Keskustelu herätti ennakkoon paljon kohua, mutta itse keskustelu sujui rauhallisissa merkeissä. Ennakkoon tapahtumasta noussut kohu toi esiin laajemman näkökulman: täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen asema näyttää edelleen olevan hankala julkinen keskustelun aihe.

Kansainvälisesti täydentävät hoidot ovat kuitenkin saaneet kasvavaa tunnustusta ja niitä on integroitu osaksi monien maiden terveydenhuoltojärjestelmiä. Yhtenä osoituksena tästä trendistä Maailman terveysjärjestö WHO ja Intian hallitus järjestävät yhdessä ensimmäisen perinnehoitojen globaalin huippukokouksen 17.-18. elokuuta 2023 Gandhinagarissa Intiassa. Kokous järjestetään samanaikaisesti G20-maiden terveysministerikokouksen yhteydessä.

”Ennen SuomiAreenan homeopatia-keskustelua vallinneen ennakkokohun perusteella on selvää, että täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen integraatio on herkkä ja monimutkainen aihe Suomessa. Julkisessa keskustelussa on esiintynyt vahvoja mielipiteitä ja erimielisyyksiä näiden hoitojen tehokkuudesta ja turvallisuudesta. Keskustelu on kuitenkin välttämätöntä, jotta Suomi ei jää jälkeen muiden maiden kehityksestä tällä alalla, ” toteaa Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton toiminnanjohtaja Mika Rönkkö.

”Tutkimukset ja kokemukset eri maista osoittavat, että täydentävät hoidot voivat tarjota merkittäviä hyötyjä potilaille. Ne voivat täydentää perinteistä lääketiedettä, eivätkä ne sikäli kilpaile niin sanottujen virallisten hoitojen kanssa”, jatkaa SuomiAreenan "Terveyttä ja hyvinvointia homeopatialla"-keskustelutapahtumaan puhujana osallistunut Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton puheenjohtaja Onerva Pekkonen.

Perinnehoitojen huippukokous edistää täydentävien hoitomuotojen käyttöä maailmanlaajuisesti

Maailman terveysjärjestö WHO:n ja Intian hallituksen syksyn perinnehoitojen huippukokouksella pyritään siihen, että kansalaisilla kaikkialla maailmassa olisi mahdollisuus käyttää vaihtoehtoisia hoitomuotoja länsimaisen lääketieteen rinnalla. Tavoitteena onkin sitouttaa maita toimintaan, joka mahdollistaa kansallisesti täydentävien hoitojen hyödyntämisen.

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton näkemyksen mukaan Suomi ei voi sivuuttaa täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen merkitystä ja kehitystä maailmalla. Muissa maissa on jo edistytty näiden hoitojen integroimisessa terveydenhuoltojärjestelmiin ja potilaiden tarpeiden huomioimisessa. Suomella on mahdollisuus hyödyntää kansainvälistä tutkimusta ja parhaita käytäntöjä täydentävien hoitojen alalla. Tämä edellyttää kuitenkin avointa ja rakentavaa keskustelua, jossa eri näkökulmat otetaan huomioon.

Täydentävien hoitojen integraatio etenee maailmalla, ja Suomen on pysyttävä kehityksessä mukana. Meidän on oltava valmiita hyödyntämään uusia mahdollisuuksia terveydenhuollon parantamiseksi ja potilaiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Samalla on tärkeää pitää mielessä potilasturvallisuus, luotettavan tiedon välittäminen ja vastuullinen käytäntöjen kehittäminen”, Rönkkö jatkaa.

Kuva: SuomiAreenan  "Terveyttä ja hyvinvointia homeopatialla"-keskustelu Vaakunan lava Pori 27.6.2023

Lisätietoja:
Onerva Pekkonen, puheenjohtaja