Ellen Whiten ilmarinta

29.8.2022

Akupunktio on turvallinen hoitomuoto

Ilmarinta

Mediassa uutisoitiin sunnuntaina 27.8.2022 STT:n uutisen: Englannin maalintekijäkärjen keuhko puhkesi akupunktiossa viime kesänä – "Se oli traumaattinen kokemus" [1]

Englannin naisten jalkapallomaajoukkueen hyökkääjä Ellen White on kertonut, että hänen saamansa akupunktiohoidon yhteydessä tapahtui vahinko. Akupunktiohoito oli järjestetty hänen joukkueensa toimesta selkäkramppien parantamiseksi. Akupunktiohoidon käyttäminen on ollut joukkueessa yleinen käytäntö. [2]

Akupunktiohoidon teki arvostettu urheilufysioterapeutti viime elokuussa. Hänen tekemä hoito aiheutti ilmarinnan, jota sattuu harvoin akupunktiohoidossa. [3] Duodecimin Terveyskirjaston mukaan: ”Ilmarinta tarkoittaa ilmaa keuhkopussin sisässä. Ilma keuhkopussissa painaa keuhkoa kasaan ja aiheuttaa hengenahdistusta ja usein kipua.” [4]

”Vaikka poissaolo kentiltä jäi lyhyeksi, White sanoo vamman edelleen vaikuttavan henkisesti. Hän kertoo kokevansa ’haamusärkyä’, jossa tilanne tuntuu tapahtuvan uudestaan.” [5]

Vahingot ja reklamaatiot akupunktiossa

Akupunktiohoidossa tapahtuu vahinkoja Suomessa erittäin harvoin. Myöskin yleiset kuluttajareklamaatiot ovat vähäisiä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksen mukaan yhteydenottoja tuli akupunktiosta v. 2019 vain 2 kpl, v. 2020 5 kpl ja v. 2021 tammi-maaliskuussa 1 kpl. KKV ei vastaa siihen, kuinka moni yhteydenotoista eteni kuluttaja-asiamiehen käsittelyyn. Niinpä ei voida tietää, onko yhteydenoton aiheena ollut hoitotilanteessa tapahtunut vahinko vai esimerkiksi hinnoittelu, mainonta tai jokin muu syy. Määrät ovat joka tapauksessa erittäin pieniä, kun ottaa huomioon, että vuosittain täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitoja käyttää yli miljoona suomalaista. [6]

Hoitovirheet terveydenhuollossa

Lukuja voi verrata terveydenhuollossa tapahtuvien hoitovirheiden määrään. ”Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on arvioinut, että hoitovirheisiin kuolee Suomessa arviolta 700–1700 ihmistä vuosittain. Liikennesurmien vastaava luku on 200–300. Tarkkaa tutkimustietoa hoidon haittojen yleisyydestä Suomessa ei kuitenkaan ole olemassa.” [7]

”Kaikki IS:n haastattelemat asiantuntijat uskovat, että Suomessa kuolee [lääketieteellisten] hoitovirheiden seurauksena satoja ihmisiä. – – Arvioissa on päädytty laajaan haarukkaan 700–1 700, joka perustuu muissa maissa tehtyihin potilasturvallisuuskartoituksiin. Niiden pohjalta on arvioitu, että noin joka kymmenes sairaalapotilas kärsii hoidossa jotakin haittaa, joka sadas potilas saa vakavan haitan ja yhdellä tuhannesta haitta tai virhe voi johtaa kuolemaan.” [8]

Koulutetut akupunktioterapeutit ja -asiantuntijat

Kolmevuotisen koulutuksen saaneet akupunktioterapeutit ja -asiantuntijat osaavat akupunktiohoidon tekemisen alansa ammattilaisina eivätkä aiheuta potilailleen ilmarintaa. Myös jotkut fysioterapeutit, kätilöt ja lääkärit ovat hankkineet itselleen lisäkoulutuksena akupunktioterapeutin kolmivuotisen koulutuksen.

Ammattinsa osaavan akupunktioterapeutin hoito on turvallista ja tehokasta. Kolmivuotisen koulutuksen saaneen akupunktioterapeutin löydät akupunktioyhdistysten terapeuttirekistereistä [9] ja [10].

Suomessa arvioidaan olevan 6000 – 8000 luontaishoitoalan ammatinharjoittajaa. Jäseninämme on 16 täydentävien hoitojen ammattilaisjärjestöä ja koulutustahoa, mm. kaksi kolmivuotisen koulutuksen saaneiden akupunktioterapeuttien yhdistystä. Luontaishoitoalan Foorumi ry edustaa noin 1000 täydentävien hoitojen alalla toimivaa henkilöä. Luontaishoitoalan Foorumi ry:n jäseninä olevissa koulutustahoissa on vuosittain satoja täydentäviä hoitoja opiskelevia henkilöitä.

Luontaishoitoalan Foorumi ry:n
Sähköpostiosoite: info(at)luontaishoitoala.fi

Lähteet:

[1] Englannin maalintekijäkärjen keuhko puhkesi akupunktiossa viime kesänä – "Se oli traumaattinen kokemus".

STT julkaisi uutisen 27.8.2022 ja se julkaistiin seuraavissa maakuntalehdissä 27.8.2022: Aamuposti, Etelä-Saimaa, Etelä-Suomen Sanomat, Itä-Häme, Itä-Savo, Karjalainen, Keskisuomalainen, Keski-Uusimaa, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Lapin Kansa, Länsi-Savo, Länsi-Uusimaa, Savon Sanomat ja Uusimaa. https://www.uusimaa.fi/urheilu/4811993

[2] Ellen White suffered punctured lung during acupuncture. BBC Sport 26.8.2022. https://www.bbc.com/sport/football/62692632 (katsottu 29.8.2022)

[3] Ellen White: Former England striker reveals suffering punctured lung was a 'big reason' for her retirement. Sky Sports 26.8.2022. https://www.skysports.com/football/news/11095/12682422/ellen-white-former-england-striker-reveals-suffering-punctured-lung-was-a-big-reason-for-her-retirement (katsottu 29.8.2022)

[4] Ilmarinta (pneumothorax). Keuhkosairauksien erikoislääkäri Eija-Riitta Salomaa. Lääkärikirja Duodecim 1.6.2022. Kustannus Oy Duodecim. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00816 (katsottu 29.8.2022)

[5] Akupunktio puhkaisi keuhkon – Englannin maalitykki kertoo lopettamisensa syystä. HS 27.8.2022. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009031698.html (katsottu 29.8.2022)

[6] Viidestä keskeisestä luontaishoidosta viranomaisilmoituksia tuli v. 2020 vain 11 kpl. Luontaishoitoalan Foorumi ry: https://www.luontaishoitoala.fi/aihe/kkv/ (katsottu 29.8.2022)

[7] Kolmanneksi yleisin kuolinsyy on karmiva yllätys. IL 25.1.2014. https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2014012517973920 (katsottu 29.8.2022)

[8] Hoitovirhe tappaa Suomessa useammin kuin liikenne – ”Ovat nämä karmeita lukuja”. IS 25.4.2018. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005654084.html (katsottu 29.8.2022)

[9] Akupunktioammatilaiset ry:n terapeuttirekisteri: https://akupunktioammattilaiset.fi/hoitajarekisteri/

[10] Klassisen Akupunktion Yhdistys ry:n terapeuttirekisteri: https://www.kay.fi/terapeuttirekisteri/

Vastine lähetettiin kaikille uutisen julkaisseiden medioiden päätoimittajille. Mediat on lueteltu lähdeluettelon lähteessä [1] ja [5].