Sosiaali- ja terveysvaliokunta (Eduskunta)

22.3.2022

Ehjänä syntynyt - loppu ”eheytyshoidoille” -kansalaisaloitteen ajama asia ei liity mitenkään luontaishoitoihin

Valiokunnan viikkosuunnitelman mukaan kokouksessaan 23.3.2022 Sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee päätöksen Ehjänä syntynyt - loppu ”eheytyshoidoille” -kansalaisaloitteen käsittelystä.

Kyseinen kansalaisaloite pitää sisällään "uskomushoito"-terminologiaa ja eheytyshoitojen rinnastamisen niihin.

Luontaishoitoalan Foorumi ry:n kanta seksuaalisuuteen liittyviin eheytyshoitoihin on yksiselitteisen kielteinen. Kannanotto lähetettiin kansalaisaloitteen vastuuhenkilöille ja muutamalle yhteisölle 16.10.2021. Lue lisää sivulta.

Koska valiokunta päättää kansalaisaloitteen jatkotoimista 23.3.2022 kokouksessaan, Luontaishoitoalan Foorumi lähetti 22.3.2022 valiokunnalle, sen jäsenille ja varajäsenille kirjelmän, jossa tähdennetään, että seksuaaliset eheytyshoidot eivät ole luontaishoitoja eikä eheytyshoitojen kieltoa ja rangaistuksia voi missään tapauksessa liittää mahdolliseen täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitoja sääntelevään lakiin.

Kirjelmä lähetettiin tiedoksi myös Sosiaali- ja terveysministeriöön.

Lue Foorumin kirjelmä alasivulta

12.2.2022

Tiedote Otakantaa-kyselyn tuloksista lähetettiin tiedoksi Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle

Lue tiedote

12.11.2021

Luontaishoitoalan Foorumin kannanotto Mia Laihon (kok) rajoittavasta lakialoitteesta lähetettiin tiedoksi STM:öön

Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle lähetetty kirjelmä lähetettiin tiedoksi myös Sosiaali- ja terveysministeriöön 12.11.2021.

Lue Foorumin kannanotto alasivulta

4.11.2021

Luontaishoitoalan Foorumin kannanotto Mia Laihon (kok) rajoittavasta lakialoitteesta lähetettiin Eduskunnan Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle

Mia Laiho (kok) teki luontaishoitojen tarjoamista rajoittavan lakialoitteen (LA 106/2020 vp) Eduskunnassa 23.12.2020. Toteutuessaan lakialoite rajoittaisi luontaishoitojen tarjoamista 1,5 miljoonalle ihmiselle Suomessa. Lähetekeskustelun esittelypuheenvuorossaan Eduskunnan täysistunnossa 19.10.2021 Laiho vähätteli lain vaikutuksia ja perusteli lakialoitetta samoin argumentein kuin Kokoomus ja Lääkäriliitto ovat perustelleet identtisiä lakialoitteita aiemminkin.

Lue lisää lakialoitteesta. Lue aiempien lakialoitteiden historia.

Lue Foorumin kannanotto alasivulta