Turun Sanomat

13.10.2023

Erillisblogissa julkaistiin vain 3 oikaisupyyntöä

TS julkaisi oikaisupyyntöjä ja vastauksia varten perustetussa erillisblogissa vain 3 oikaisupyyntöä. Nähtävästi useita TS:lle lähetettyjä oikaisupyyntöjä ei julkaistu.

11.10.2023

Päätoimittaja vastaa tiedusteluun, aikooko  TS julkaista Akupunktioammattilaiset ry:n kannanoton

Hei Ilkka,

tällä erää olemme päättäneet aiheesta keskustelun, joka on ollut varsin monipuolista ja useita näkökulmia valottanutta.

yt,

Jussi / TS

21.9.2023

Päätoiomittajan vastaus Akupunktioammattilaiset ry:lle

Hei Ilkka,

kiitos yhteydenotosta. Perehdymme asiaan. Kyseistä kirjoitusta on kommentoitu useammasta näkökulmasta, mm. akupunktion. Kynnys uusien kirjoitusten julkaisemiseen on siksi tässä vaiheessa korkea.

Jussi Orell, TS

20.9.2023

Akupunktioammattilaiset ry:n kannanotto Juhani Knuutin blogi-kirjoitukseen: Lääketieteen ulkopuolisten hoitojen sääntely Suomeen!

Hyvä päätoimittaja Jussi Orell, toimitussihteeri Kirsi Turkki ja verkkolehden toimitus

Akupunktioammattilaiset ry:n vastaus Juhani Knuutin blogi-kirjoitukseen: Lääketieteen ulkopuolisten hoitojen sääntely Suomeen!

Potilasturvallisuus on erittäin tärkeä asia akupunktiohoidossa niin kuin se on kaikessa terveydenhuollossa. Valitettavasti Juhani Knuuti ei näytä ymmärtävän kaikkia akupunktiohoidon potilasturvallisuuteen liittyviä seikkoja ja heittää ilmaan kategorisen ehdotuksen, joka toteutuessaan lopettaa turvalliset akupunktiohoidot Suomessa. Knuutin ehdotus on epälooginen, kallis yhteiskunnalle ja pelottava akupunktiohoitoja tarvitseville.

Koko kirjoitus on liitetiedostossa.

Akupunktioammattilaiset ry

Lue Akupunktioammattilaiset ry:n vastaus alasivulta

6.9.2023

Terveystuotekaupan vastaus Juhani Knuutin blogi-kirjoitukseen: Lääketieteen ulkopuolisten hoitojen sääntely Suomeen!

Ravintolisien juridiikka unohtuu helposti täydentävien hoitojen sääntelykeskustelussa

Turun Sanomien blogisarjassa käsitellään vaihtoehtohoitojen sääntelyä ja niihin liittyvää hallitusohjelmakirjausta. Aihe on ajankohtainen ja herättää vahvojakin tunteita eri osapuolissa. Täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen sääntelykeskustelussa ei kuitenkaan tule unohtaa, että ravintolisien osalta lainsäädäntö on ollut kunnossa jo vuosikymmeniä ja valmisteiden valvonta kattavaa.

Lue koko vastaus alasivulta

TS julkaisi vastauksen myös vastauksia varten perustetussa erillisessä blogissa, koska Knuutin blogiin vastauksia ei ilmestynyt.

Lue vastaus TS:n erillisblogista

31.8.2023

Turun Sanomien blogi-kirjoittaja vaatii täydentävien ja vaihtoehtoisten hoitojen sääntelyä

Turun Sanomien blogi-kirjoittaja Juhani Knuuti vaatii lääketieteen ulkopuolisten hoitojen sääntelyä Suomeen neljän kirjoituksen sarjassa "Lääketieteen ulkopuolisten hoitojen sääntely Suomeen!", jonka TS julkaisi 28–31.8.2023.

Osassa 1 hän väittää mm., että "Antioksidantit tappaa", "Luontaistuotteet voivat aiheuttaa maksavaurioita", "Auyrveda tuotteissa 20%:ssa on niin paljon raskasmetalleja, että ne voivat aiheuttaa myrkytyksen" ja "Turvallisena pidetty akupunktio voi aiheuttaa hengenvaarallisia ilmarintoja".

Osassa 3 on varsinainen ehdotus sääntelyksi. Siinä blogin kirjoittaja Juhani Knuuti esittää voimakkaasti potilasturvallisuuteen vedoten, että akupunktion tekeminen kielletään nykyisiltä hyvin perusteellisen 3,5-vuotisen koulutuksen (35 viikonloppua, 100 op) käyneiltä akupunktion ammattilaisilta ja sallitaan vain terveydenhuollon henkilöstön jäsenille (lääkärit ja fysioterapeutit), joilla on oma hyvin lyhyt kivunhoitokoulutus (4 viikonloppua, 10 op)