Valiokunnan mietintö 11.6.2025
11.6.2025
Valiokunnan mietintö StVM 12/2025 vp hallituksen esityksestä HE 35/2025 vp (WHO:n IHR-muutokset)
Alla poimintoja mietinnöstä. Lue koko mietintö: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/StVM_12+2025.aspx
Valiokunnan perustelut
"Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esityksestä ilmeneviä muutoksia Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainväliseen terveyssäännöstöön (IHR) sekä esityksen sisältämän lakiehdotuksen hyväksymistä. Valiokunta toteaa, että kansainvälinen terveyssäännöstö on keskeisimpänä kansainvälisenä sopimuksena tärkeä yhteistyön perusta ja väline tarttuvien tautien leviämisen ehkäisemisessä, torjunnassa ja hallinnassa."
"Säännöstöön lisätään pandemiahätätilanteen määritelmä, jolla on vaikutusta sopimuksen muiden artiklojen tulkinnassa. Pandemiahätätilanne tarkoittaa kansainvälistä huolta herättävää kansanterveysuhkaa, jonka aiheuttaa tarttuva tauti, ja sillä on laaja maantieteellinen ja rajat ylittävä levinneisyys, tai riski tällaiseen leviämiseen. Lisäksi määritelmän mukaan pandemiahätätilanteeseen sisältyy terveydenhuollon kantokyvyn ylittäminen tai riski ylittymiseen; aiheuttaa tai on suuressa vaarassa aiheuttaa merkittäviä sosiaalisia ja/tai taloudellisia häiriöitä, mukaan lukien kansainvälisen liikenteen ja kaupan häiriöt; sekä edellyttää nopeaa, tasapuolista ja tehostettua koordinoitua kansainvälistä toimintaa. Valiokunta toteaa, että pandemiahätätilanteen määrittely sekä sen kriteerien selventäminen on omiaan selkeyttämään toimintaa ja vastaa osaltaan kritiikkiin, jota WHO on saanut yhtäältä liian herkästä taikka toisaalta liian hitasta hätätilanteen/pandemian julistamisesta sekä siitä irtautumisen ajoituksesta."
"Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että IHR-säännöstön muutokset parantavat kansallisia ja kansainvälisiä valmiuksia vastata globaaleihin terveysuhkiin ja antavat yhteisöille parempia välineitä ehkäistä ja torjua pandemioita ja muita terveysuhkia. Myös suurimmassa osassa valiokunnan saamista lausunnoista kannatettiin kansainväliseen terveyssäännöstöön neuvoteltujen muutosten hyväksymistä ja kansallista voimaansaattamista."
"Kahdessa valiokunnalle toimitetussa lausunnossa suhtauduttiin esitykseen kriittisesti ja tuotiin esille muun muassa, että IHR:n muutokset vahvistaisivat entisestään WHO:n vaikutusvaltaa pandemioiden ja muiden terveysuhkien torjunnassa sekä antaisi WHO:n pääjohtajalle rajoittamattoman mahdollisuuden julistaa kansainvälistä kansanterveysuhkaa tai pandemiaa. Esiin nostettiin myös huoli kansallisen IHR-viranomaisen toimivallan alistamisesta WHO:n tehtäviin. Kyseisissä lausunnoissa esitettiin kritiikkiä myös siihen, että IHR:n muutosten seurauksena kansalaisia painostettaisiin ottamaan rokotteita tai heiltä vaadittaisiin rokotus- tai terveystodistusta, jonka avulla lausunnonantajan mukaan voitaisiin jäljittää, kuka olisi saanut mitäkin WHO:n määräämiä lääketieteellisiä hoitoja. Näissä lausunnoissa esiin nostettiin myös huoli liittyen sopimusmuutosten säätämisestä kansallisella lainsäädännöllä."
"Valiokunta toteaa, että ehdotetuilla sopimusmuutoksilla ei muuteta WHO:n peruskirjan mukaista toimivaltaa suhteessa kansallisvaltioihin tai anneta WHO:lle mahdollisuutta puuttua sopimusvaltioiden sisäisiin toimiin vaan tartuntatautien torjunta myös pandemiahätätilanteissa kuuluu edelleen viimekädessä sopimusvaltioiden kansalliseen toimivaltaan. Muutosten tarkoituksena on tehostaa kansainvälistä yhteistyötä pandemian aikana tai pandemian uhatessa. IHR:n mukaan WHO voi tukea sopimusvaltioita tai koordinoida vastatoimia kansainvälisen kansanterveysuhan aikana, mutta vain sopimusvaltion niin pyytäessä tai sen hyväksyessä WHO:n avuntarjouksen. Päätösvalta Suomessa toteutettavista kansallisista vastatoimista säilyy jatkossakin Suomessa."
"Valiokunta toteaa, että pandemiahätätilanteen julistaminen edellyttää sopimuksessa määrättyjen kriteerien täyttymistä sekä sitä, että WHO:n pääjohtaja ja ne sopimusosapuolet, joiden alueella pandemiahätätilanteen uhan aiheuttava tapahtuma on ilmennyt, ovat yhtä mieltä määrityksestä. Lisäksi valiokunta toteaa, että vaikka WHO julistaisi pandemiahätätilanteen, ei sillä yksistään olisi itsenäisiä oikeusvaikutuksia Suomessa. Sopimusosapuolet voivat itse kansallisen lainsäädäntönsä rajoissa päättää, mihin toimenpiteisiin ne pandemiahätätilanteen julistamisen jälkeen mahdollisesti ryhtyvät."
"Valiokunta toteaa, että pandemiahätätilanteen julistaminen edellyttää sopimuksessa määrättyjen kriteerien täyttymistä sekä sitä, että WHO:n pääjohtaja ja ne sopimusosapuolet, joiden alueella pandemiahätätilanteen uhan aiheuttava tapahtuma on ilmennyt, ovat yhtä mieltä määrityksestä. Lisäksi valiokunta toteaa, että vaikka WHO julistaisi pandemiahätätilanteen, ei sillä yksistään olisi itsenäisiä oikeusvaikutuksia Suomessa. Sopimusosapuolet voivat itse kansallisen lainsäädäntönsä rajoissa päättää, mihin toimenpiteisiin ne pandemiahätätilanteen julistamisen jälkeen mahdollisesti ryhtyvät. Valiokunta toteaa myös, että nyt kyseessä olevien sopimusmuutosten hyväksyminen ja voimaansaattaminen tapahtuu perustuslaissa säädetyllä tavalla siten kuin muidenkin kansainvälisen velvoitteiden hyväksyminen ja voimaansaattaminen."
"Jokainen sopimusvaltio voi myös päättää itse oman kansallisen lainsäädäntönsä mukaisesti myös siitä, ottavatko ne WHO:n kehittämiä työkaluja, kuten rokotus- tai terveystodistusta käyttöönsä."
"Valtaosassa valiokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa esitystä pidettiin kannatettavana ja ehdotettujen muutosten olevan nykytilaan nähden selkeitä parannuksia eikä ehdotettuihin muutoksiin nähty sisältyvän ristiriitoja suhteessa kansallisen lainsäädännön, sovellettavien toimintamallien tai kansallisen päätöksenteon suhteen."
"Kriittisesti esitykseen suhtautuvissa kahdessa asiantuntijalausunnossa nostettiin esiin myös huoli siitä, että IHR:n sopimusmuutokset sitouttavat sopimusvaltiot sellaisten terveystuotteiden tuotantoon ja jakeluun, joiden sisällöstä ei ole etukäteen tietoa. IHR:n 15 artikla antaa WHO:n pääjohtajalle valtuudet antaa väliaikaisia suosituksia, jotka voivat sisältää suosituksia terveystuotteiden käytöstä. Sosiaali- ja terveysministeriön vastineessa todetaan, että periaatteessa riskinä voisi olla, että pandemiahätätilanteen julistamista käytettäisiin terveystuotteiden kysynnän edistämiseen, mikä voisi johtaa kaupallisten intressien korostumiseen terveysprioriteettien sijaan. Valiokunta kuitenkin korostaa, että WHO:n suositukset ovat luonteeltaan neuvoa-antavia, eivätkä ne sido jäsenvaltioita. Jäsenvaltiot päättävät, miten ne toteuttavat suositukset omassa maassaan, ja terveystuotteiden käyttöönotossa noudatetaan kunkin jäsenmaan kansallisia hyväksymisprosesseja. WHO:n toiminta perustuu tieteelliseen näyttöön ja asiantuntijoiden arvioihin, mikä auttaa varmistamaan, että suositukset ovat perusteltuja ja tarkoituksenmukaisia. Sopimustekstin liitteessä mainittu virheellisen tiedon ja disinformaation torjunta ei merkitse puuttumista sananvapauteen, eikä sillä ole tarkoitus estää kriittisiä näkemyksiä tai kriittistä tieteellistä keskustelua kansainvälisiin terveysuhkiin tai pandemioihin liittyen."
"Valiokunta katsoo, että hallituksen esitys on kokonaisuudessaan kannatettava ja laaja enemmistö asiantuntijoista ja keskeisistä terveydenalan toimijoista Suomessa tukee esityksen edistämistä. – – Esitys on linjassa EU:n rajatylittäviä terveysuhkia koskevien säädösten kanssa ja nykyään WHO ja EU tekevät kiinteää yhteistyötä näissä asioissa."
Perustelut
"Valiokunta toteaa, että ehdotetuilla sopimusmuutoksilla ei muuteta WHO:n peruskirjan mukaista toimivaltaa suhteessa kansallisvaltioihin tai anneta WHO:lle mahdollisuutta puuttua sopimusvaltioiden sisäisiin toimiin vaan tartuntatautien torjunta myös pandemiahätätilanteissa kuuluu edelleen viimekädessä sopimusvaltioiden kansalliseen toimivaltaan. Muutosten tarkoituksena on tehostaa kansainvälistä yhteistyötä pandemian aikana tai pandemian uhatessa."
Valiokunnan päätösehdotus
"Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:
Eduskunta hyväksyy Maailman terveysjärjestön kansainväliseen terveyssäännöstöön (2005) Maailman terveysjärjestön yleiskokouksen päätöslauselmalla WHA77.17 Genevessä 1.6.2024 tehdyt muutokset siltä osin kuin ne kuuluvat Suomen toimivaltaan. Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 35/2025 vp sisältyvän lakiehdotuksen."
Helsingissä 10.6.2025
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja Krista Kiuru sd
varapuheenjohtaja Mia Laiho kok
jäsen Maaret Castrén kok
jäsen Bella Forsgrén vihr
jäsen Hilkka Kemppi kesk (osittain)
jäsen Hanna-Leena Mattila kesk
jäsen Ville Merinen sd
jäsen Aino-Kaisa Pekonen vas
jäsen Anne Rintamäki ps
jäsen Päivi Räsänen kd
jäsen Pia Sillanpää ps
jäsen Oskari Valtola kok (osittain)
jäsen Henrik Wickström r
varajäsen Terhi Koulumies kok
varajäsen Aki Lindén sd
varajäsen Mira Nieminen ps (osittain)
Vastalause
Perustelut
"Kahdessa valiokunnalle toimitetussa lausunnossa suhtauduttiin esitykseen kriittisesti ja tuotiin esille muun muassa, että IHR:n muutokset vahvistaisivat entisestään WHO:n vaikutusvaltaa pandemioiden ja muiden terveysuhkien torjunnassa sekä antaisi WHO:n pääjohtajalle rajoittamattoman mahdollisuuden julistaa kansainvälistä kansanterveysuhkaa tai pandemiaa. Esiin nostettiin myös huoli kansallisen IHR-viranomaisen toimivallan alistamisesta WHO:n tehtäviin sekä kansalaisten panostamisesta liittyen rokotteisiin ja rokotus- tai terveystodistuksiin. Näissä lausunnoissa esiin nostettiin myös huoli liittyen sopimusmuutosten säätämisestä kansallisella lainsäädännöllä sekä siitä, että IHR:n sopimusmuutokset sitouttavat sopimusvaltiot sellaisten terveystuotteiden tuotantoon ja jakeluun, joiden sisällöstä ei ole etukäteen tietoa."
"Valiokunta toteaa, että ehdotetuilla sopimusmuutoksilla ei muuteta WHO:n peruskirjan mukaista toimivaltaa suhteessa kansallisvaltioihin tai anneta WHO:lle mahdollisuutta puuttua sopimusvaltioiden sisäisiin toimiin vaan tartuntatautien torjunta myös pandemiahätätilanteissa kuuluu edelleen viimekädessä sopimusvaltioiden kansalliseen toimivaltaan. Muutosten tarkoituksena on tehostaa kansainvälistä yhteistyötä pandemian aikana tai pandemian uhatessa. IHR:n mukaan WHO voi tukea sopimusvaltioita tai koordinoida vastatoimia kansainvälisen kansanterveysuhan aikana, mutta vain sopimusvaltion niin pyytäessä tai sen hyväksyessä WHO:n avuntarjouksen. Päätösvalta Suomessa toteutettavista kansallisista vastatoimista säilyy jatkossakin Suomessa."
"Valiokunta toteaa, että pandemiahätätilanteen julistaminen edellyttää sopimuksessa määrättyjen kriteerien täyttymistä sekä sitä, että WHO:n pääjohtaja ja ne sopimusosapuolet, joiden alueella pandemiahätätilanteen uhan aiheuttava tapahtuma on ilmennyt, ovat yhtä mieltä määrityksestä. Vaikka WHO julistaisi pandemiahätätilanteen, ei sillä yksistään olisi itsenäisiä oikeusvaikutuksia Suomessa. Sopimusosapuolet voivat itse kansallisen lainsäädäntönsä rajoissa päättää, mihin toimenpiteisiin ne pandemiahätätilanteen julistamisen jälkeen mahdollisesti ryhtyvät."
Ehdotus
"Valiokunnan asiantuntijakuulemisten pohjalta on selvää, että laaja enemmistö kannattaa esitystä. Valiokunnan saama mietintöpohja olisi kuvannut tätä asiantilaa sopusuhtaisella tavalla. Käsittelyn pohjaksi äänestettiin kuitenkin toinen mietintöluonnos, joka ei kuvaa mielestämme asianmukaisella tavalla valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen sisältöä. Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen pohjalta esitystä pidetään tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena paria hyvin kriittistä lausunnonantajaa lukuun ottamatta."
Ehdotus
"Ponsiosa
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että valiokunnan mietinnön StVM 12/2025 vp perustelut muutetaan vastalauseen mukaiseksi, että eduskunta hyväksyy Maailman terveysjärjestön kansainväliseen terveyssäännöstöön (2005) Maailman terveysjärjestön yleiskokouksen päätöslauselmalla WHA77.17 Genevessä 1.6.2024 tehdyt muutokset siltä osin kuin ne kuuluvat Suomen toimivaltaa ja että eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 35/2025 vp sisältyvän lakiehdotuksen."
Helsingissä 10.6.2025
Aki Lindén sd
Krista Kiuru sd
Ville Merinen sd
Hanna-Leena Mattila kesk
Hilkka Kemppi kesk
Bella Forsgrén vihr
Aino-Kaisa Pekonen vas
Lue koko mietintö: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mietinto/Sivut/StVM_12+2025.aspx
Pöytäkirja kokouksesta 28.5.2025, jossa tehtiin asiantuntijakuulemiset; pöytäkirjan liitteenä on asiantuntijoiden lausunnot: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KokousPoytakirja/Sivut/StVP_60+2025.aspx
Pöytäkirja kokouksesta 3.6.2025, jossa käsiteltiin viimeiset kirjalliset lausunnot, jonka jälkeen valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KokousPoytakirja/Sivut/StVP_61+2025.aspx